Tyrimas: smulkiojo ir vidutinio verslo iššūkis – sumokėti vėluojantys klientai


Lietuvoje veikiančios smulkiojo ir vidutinio verslo įmonės, valdydamos apyvartines lėšas, sprendžia rimtus iššūkius. Įmonių vadovų nuomonės tyrimo duomenys rodo, kad beveik pusė jų susiduria su vėluojančiais atsiskaityti klientais. Klientų delsimas sumokėti už gautas paslaugas ar prekes dažniausiai paaiškinamas jų pačių negautais mokėjimais arba prasta finansine padėtimi.

Pradelsia terminus arba reikalauja ilgesnių

Didelė dalis Lietuvoje veikiančių smulkiųjų ir vidutinių įmonių susiduria su ribotomis klientų mokumo galimybėms. Neseniai atlikto šių įmonių vadovų nuomonės tyrimo duomenimis, net 48 proc. jų susiduria su vėluojančiais atsiskaityti už paslaugas ar prekes klientais. Dar 28 proc. pastebi, kad klientai reikalauja ilgesnių atsiskaitymų atidėjimo terminų.

M. Stasionis, „PayRay“ direktoriaus pavaduotojas

„Nors maždaug keturi iš dešimties smulkiųjų ir vidutinių verslų teigia neturintys apyvartinių lėšų valdymo iššūkių, likusios dalies atsakymai signalizuoja apie būtinybę įmonėms susirūpinti finansine sveikata. Nagrinėdami tyrimo duomenis pastebime, kad klientų vėlavimus atsiskaityti kur kas dažniau pastebi įmonės turinčios didesnę apyvartą. Neapmokėtose sąskaitose įšaldytų lėšų dalis gali nulemti rimtas rizikas – verslas augs, tačiau resursų reikalingiems procesams užtikrinti einamojoje sąskaitoje nebus“, – sako Mindaugas Stasionis, „PayRay“ direktoriaus pavaduotojas.

Tarp dažniausių priežasčių, kodėl klientai vėluoja atsiskaityti, net trečdalis įmonių įvardijo jų pačių klientų vėlavimus, o daugiau nei ketvirtadalis – prastą finansinę padėtį ir sukauptas skolas. Dar 17 proc. minėjo neatsakingą darbą su klientais ir partneriais.

Kaip pastebi M. Stasionis, tokia situacija iš tiesų yra ganėtinai pavojinga – vos vienas vėlavimas gali sukurti vadinamąjį grandinėlės efektą ir taip sukelti nesklandumų net keliose įmonėse. Nepalankiai susiklosčius aplinkybėms, atsiskaitymų nesulaukę tiekėjai patys negalės apmokėti sąskaitų už gautas prekes ar paslaugas.

Kaip apsisaugoti nuo klientų nemokumo

Kaip rodo smulkiojo ir vidutinio verslo vadovų apklausa, beveik trečdalis įmonių už paslaugas ar prekes vėluojančius atsiskaityti klientus imasi raginti po 30 dienų. Ketvirtadalis laukia per pusę trumpesnį laiko tarpą – 15 dienų, o penktadalis – savaitę.

„Dirbdami su smulkiosiomis ir vidutinėmis šalies įmonėmis pastebime, kad vėlavimus atsiskaityti kartais nulemia tiesiog smulkūs nesusipratimai: neteisingai išrašyta sąskaita, pasimetę dokumentai ar nedideli neatitikimai prekių pateikime. Susisiekus su klientu išsiaiškinti ir išspręsti tokius nesklandumus galima iš tiesų operatyviai. Kur kas didesnius iššūkius reiškia išties rimti ir užsitęsę vėlavimai ar netgi nemokiais staiga tapę klientai“, – sako M. Stasionis.

Ekspertas, nagrinėdamas tyrimo duomenis, pastebi, kad įmonėms, siekiančioms užsitikrinti stabilius finansinius srautus, svarbu efektyviai suplanuoti procesus, pažinti savo klientus ir suvaldyti pastebėtas rizikas. Šią atsakomybę jos vis dažniau patiki specialiai suformuotoms komandoms. Tai gali būti tiek vidiniai įmonės darbuotojai, tiek ir išoriniai partneriai, galintys pasirūpinti sąskaitų finansavimu bei jų draudimu nuo klientų nemokumo.

Reprezentatyvią Lietuvos smulkiųjų ir vidutinių verslo įmonių apklausą atliko „Vilmorus“. Jos metu telefonu buvo apklausti 403 įmonių vadovai/savininkai ar finansininkai.